Sikkerhetsaspektet er svært viktig for Vredestein og det vises tydelig i det Snowtrac 3. Det avanserte dekkmønsteret med et innovativt, trinnformet langsgående spor sørger for bedre sideveis grep på våt veibane og snø. Det avsmalende (utsvingende) tversgående sporet sørger for at dekket har optimal ”slippevne”. Sammenlignet med den suksessfulle forgjengeren har dette dekket enda bedre egenskaper på våt og tørr veibane samt på vinterføre takket være den nye slitebaneblandingen.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
SNOWTRAC3 tyre review
Gjennomsnitt basert på 2 878 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 163
21.01.2014fraEivin Ansnes Testet på is, snø, grus, tørr og våt asfalt. Så langt et dekk som overbeviser.
21.01.2014fraEivin Ansnes Testet på is, snø, grus, tørr og våt asfalt. Så langt et dekk som overbeviser.
08.06.2012fraJohn Olsen Har kjørt en del med disse dekkene og ikke opplevd noe skremmende. bilen stopper når den skal og dekkene har godt grep. ja, jeg kjører som ett svin noen ganger så har testet de godt :)
17.04.2012fraM Livsfarlige på is, null grep. Lite grep på snø i fht forventet. Slites svært raskt på bar vei. Mye lyd i dekkene,men mindre enn piggdekk. Mulig kombinasjonen bil/dekk bare ble helt feil, for hadde like dekk på forrige bilen, og de var langt bedre.