Innovativ slitebanedesign med asymmetrisk langsgående ytre rille
Fullstendig silisiumdioksid-gummiblanding
M&S-kode og 'Three Peak Snowflake'- symbol
Fordeler
Optimal ytelse gjennom alle fire årstider
Lav rullemotstand, kort bremselengde på våte veier samt svært stillegående
Perfekt grep i svinger og ved akselerasjon på snø og is
Økt stabilitet og forbedrede kjøreegenskaper på tørre overflater
Svært slitasjebestandig, lang levetid
Oppfyller kravene som stilles til godkjente vinterdekk
Nye Vredestein Quatrac 5 kjennetegnes ved den elegante, asymmetriske utformingen av slitebanen. Sommersiden med lavere luftforhold sikrer utmerkede kjøreegenskaper og overlegen styrepresisjon på tørre og våte veioverflater, mens vintersiden, med avansert innsnitteknologi, sikrer godt grep på kalde eller snødekte overflater. 3D-gripeklør mellom innsnittene i midten av dekket sikrer perfekt grep i svinger og gjør det mulig å akselerere raskere, selv på snø- og isdekte veier. Den nyskapende fulle silisiumoksidblandingen i slitebanen sørger for et jevnt slitasjemønster og lang levetid. Takket være den lave rullemotstanden, korte bremselengden på våte overflater og lave rullestøyen gjør Vredestein Quatrac 5 det også bra innen de tre aspektene av EU-dekkmerket.
Advarsel: Ikke egnet for vinterturer i Norden.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.