Nye Proxes Sport ble utviklet som et fokusert sportsdekk.
Håndtering ved høy hastighet og våtgrep er de viktigste kravene for dem som kjører de sprekeste bilene. Proxes Sport ble utviklet for å tilfredsstille disse kritiske behovene uten å la det gå utover komfort og kjørelengde.
Med Nano Balance Technology har Proxes Sport en helt ny blanding med fremragende veigrep på vått eller tørt underlag. Den avanserte dekkonstruksjonen tilbyr sammen med et optimalisert dekkmønster forbedret styringsrespons og økt kjøreglede.
Skråstilte lameller Forbedret håndtering og bremseytelse
Dynamisk, konisk utførelse Bedre veigrep og håndtering
Avrundet ribbe Jevn fordeling av kontakttrykk
Ribbe med høy lamelltetthet Bedre våtgrep Lavt støyutslipp
Ribbe med høy stivhet Sikrer fast* veigrep og stabilitet i svinger * Sammenlignet med Proxes T1 Sport
Stålbelter med høy strekkfasthet og spirallag God håndteringsstabilitet og kjørekomfort
Blanding i sidevegg med høy hardhet og høy drivstoffeffektivitet Lavere drivstofforbruk
Stiv rayonstamme God retningsstabilitet Holdbar ringstamme og uniformitet ved høy hastighet
Vulstfyllstoff med høy hardhet Presis håndteringsytelse
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
ProxesSport tyre review
Gjennomsnitt basert på 127 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
7 573
03.10.2023fraJone Johnsen Gode kjøreegenskaper og støysvake, men holder kun én sesong. Får maks 10000 km ut av dem.