Den spesialtilpassede gummiblandingen mellom sideveggene og slitebanen filtrerer vekk lyden og vibrasjonene som blir overført fra veibanen til kjøretøyets kupé gjennom sideveggen.
Nokian vinter sikkerhetsindikator med snøflak forbedrer sikkerhet og kjørekomforten.
Vinter sikkerhetsindikatoren med snøflak i Nokian WR D4 vinterdekk forbedrer sikkerheten om vinteren. Den indikerer slitedybden i millimeter med tall fra 8 til 4. Etterhvert som dekket blir slitt ned og slitedybden minsker, forsvinner tallene ett etter ett. Snøflaket forblir synlig ned til 4 millimeter. Hvis det ikke lenger er synlig, bør vinterdekket erstattes for å kunne sikre tilstrekkelig trygghet. Mønsteret bør være minst 4 millimeter dypt for å kunne gi nok grep på snøen og for å hindre vannplaning og tilsvarende problemer ved sørpe og slaps. Nokian dekk utviklet og patenterte denne vinter sikkerhetsindikatoren. Ingen annen dekkprodusent har denne innovative egenskapen.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
WRD4 tyre review
Gjennomsnitt basert på 858 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 283
20.04.2023fraRoger Fitzgerald An excellent Winter Tyre with very good grip on snow and ice for my VW e-up, a small
and lightweight car.
28.01.2023fraKenneth Fager Fungerer veldig bra på min bil og til mitt bruk.
Kjører omtrent like mye på saltet vei som vintervei.
Støysvake og godt grep når det trengs.
Har kjørt Nokian wr i mange år nå.
Veldig fornøyd
17.11.2021fraUlf Mye dekk for pengene. Perfekt dekk for vestlandsklimat i Norge (fra tidlig på høst til seint på våren).
Gripper bra på det meste av underlag (på sommerens heiteste måneder er det bedre å legge om til sommerdekk).
Når dekket kom på markedet ble det testvinner i noen tysk dekstest.
07.04.2021fraAndersen Komfortabelt og forutsigbart dekk.