Fullstendig grep og utmerket håndtering i alle vinterforhold Stabil og lett å behandle selv ved høye hastigheter Ruller lett, sparer miljø og drivstoff Nokian WR A3 er optimalisert for effektive biler med spesiell vekt på dekkets presis og følsom kjøring ved høye hastigheter. Dette miljøvennlige premium produktet inkluderer nanoteknologi, rapsolje og solid vinter ekspertise fra Nokian Tyres, som garanterer pålitelig funksjonalitet i typisk varierende vinterforhold i Sentral-Europa. Nanobase for optimal stabilitet Det sporty Nokian WR A3 har et asymmetrisk innside-utside mønster som gjør mulig et pålitelig grep uten å tape høyhastighets kjøreegenskaper. Den indre skulderen design forbedrer fjerningen av vann og slaps. Den Nanobase strukturen muliggjort av nanoteknologi forbedrer dekkets styreegenskaper og kontroll når du kjører i svinger, skifter fil og unnvike. Dekket har eksemplarisk kontroll også i ekstreme situasjoner på begge glatte overflater og veier som tilbyr et fast grep. Slitebane gummiblanding, Cryogenic Canola komponenten, er en ny kombinasjon av naturgummi, silica og rapsolje som optimaliserer vintergrep, våtgrep og slitestyrke i varierende temperatur. Den golfball-lignende Silent Groove Design (stille riller design) for en mer behagelig respons og høyere kjørelengde Den semi-runde hulrom på sidene av de langsgående ribbene, lignende på en golfball mønster, kjøler Nokian WR A3 ved å minimere varmeutviklingen og gjør den mer holdbar og trygt selv ved høye hastigheter. Denne innovasjonen, kalt Silent Groove Design, reduserer også slepe og forsikrer bedre kjørelengde takket være lavere drivstofforbruk. Dessuten, det minimerer med god resultat innsiden og kjøretøystøyen. Silent Sidewall Technology (stille sidevegg teknologi) øker kjørekomforten. Enkelt felt i sideveggen filtrerer støy og vibrasjon som emitteres fra veibanen gjennom slitebanen og releer den til bead kjernen for å redusere støy hørt inne i kjøretøyet. Winter Safety Indicator (vinter trygghet indikator) for ekstra trygghet og komfort. Feilfri vinterkjøring er kun mulig hvis dekkene er i god stand. Nokian WR A3 er utstyrt med en komfort tilleggende Driving Safety Indicator (Kjøring trygghet indikator) med den unike snøfnugg symbol, Winter Safety Indicator. Patentert av Nokian Tyres, dette standard elementet plassert på dekkets slitebaneblokker markerer dybden av de viktigste sporene i millimeter. Snøfnugg symbolet er synlig inntil dybden er fire millimeter. De dekksidene har enkel info for dekktrykk anbefalinger. Høyre dekktrykk gjør styringen mer presis, reduserer dekkskade og senker drivstoffkostnadene.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.