Den høye ytelse Nokian Line sommerdekk behandler mesterlig raskt skiftende veiforhold i sommeren. De nye innovasjonene, de Cross-blokk Sipes og Swoop Grooves, gjør Nokian Line å styre presist og å gi utmerket grep, selv på veier gjort glatt av regn.
Dette nye dekket, designet spesielt for kraftige biler, og med en god, presis kjørefølelse, tilbyr en kompromissløs, sikker og behagelig tur fra det første øyeblikket av våren til langt ut på høsten.
Nye innovasjoner maksimerer våtgrep
De unike Cross-blokk Sipes på midtrillen av dekket virker på to måter. Nær den ytre skulder, Cross Sipes kombinere med fastere riller for å gi kjørestabilitet. Den tunge formulerte Cross Sipe på rillene ved siden av indre skulderen forsikrer myk veikontakt, og samtidig reduserer rullemotstand og støy.
For å forhindre vannplaning ble separate Swoop Grooves også formet i transversal hovedsporene på ytre skulder. Disse elliptiske spor lagrer mer vann mens volumet av de tverrgående spor øker. Formen sørger for at dekket har utmerket våtgrep, selv når det er slitt.
Stabil og presis, selv ved høye hastigheter
Den typiske inne-ute mønsteret av test-vinnende Nokian sommerdekk utvalg legger til kjørekomfort og gjør dekket lett å styre. De større, bundet mønsterblokkene på den ytre skulder gjør dekket fastere.
Den sterke midtrillen støtter midtpartiet, hvor en mer rigid gummiblanding har blitt løftet under overflaten. Dette sikrer trygg kjøring selv ved høye hastigheter og i ekstreme situasjoner.
Den nøyaktige kjørefølelse er også fremhevet av Double Block Support på den ytre skulderen. Skulder områdene er også støttet av 20-graders slants på groove veggene, og dette gir god kjørekomfort i svinger og filskifte.
Øko-vennlig, komfortabel kjøring
Den nye slitebanen, Nokian Intelligent Silica, er spesielt utviklet for høyere hastigheter. Gummiblandingen representerer det siste i den teknologiske utviklingen: det fungerer i en eksemplarisk måte i et bredt område av temperaturer, og maksimerer våtgrep. Samtidig, det reduserer den varmeutviklingen under kjøring, og dermed bedre slitestyrke.
Takket være den nye gummiblandingen, trå modell og innovasjoner, har dette nye produktet fra Nokian Tyres eksepsjonelt lav rullemotstand. Nokian Line tåler varierende veier godt, ruller lett, bruker mindre drivstoff, og reduserer skadelige CO2-utslipp.
New mønsterdybde indikator og info område
Dette våt vei mester har en ny type Driving Safety Indicator (DSI), patentert av Nokian Tyres, på sin løpebane overflaten. Den nye introduksjonen er at DSI har blitt gjort enklere å bruke enn noen gang før. Tallene som indikerer mønsterdybden og vanndråpen symbolet som indikerer risikoen for vannplaning har blitt snudd for å være synlige for en sjåfør som inspekterer dekkene installert på et kjøretøy.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Line tyre review
Gjennomsnitt basert på 603 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
9 772
29.11.2019fraGunnar Bjørgård Rolig, ikke akselerasjoner.
10.01.2016fraLars Erik Bønå Som verdens nordligste produsent, bruker Nokian litt kaldere gummi enn andre produsenter. Dette betyr at dekkene deres har bedre grep tidlig vår og sen høst når temperaturene er lave. Nokian har også mønsterdybdemål innstøpt i banen. Beste dekket for arktiske strøk!
10.11.2015fraCarl Jensen Retningstabile og støysvak. Godt grep selv i regn.