Hulromprosenten til innsiden og utsiden er på henholdsvis 38 og 34 prosent, og dette kan forbedre dekkets dreneringseffektivitet og dessuten kjøreegenskaper på vått føre.
Med utvidet sporbredde økes seksjonsområdet av innvendige/utvendige spor med 21,3 og 43,8 % i forhold til tradisjonelt design. Volumet kan dessuten økes for å kunne holde mer vann slik at dreneringsytelsen økes.
Helt nytt mønsterdesign og forsterket sideveggdesign kan oppgradere dekkstivheten.
Sagtannet vedd på omkretssporet: Utløpsvann i omkretssporene kan fjernes raskt og effektivt, og støynivået som skyldes friksjon mellom luftstrøm og sporvegg kan enkelt reduseres.
For utvendig og innvendig sidespor på dekkskulderen brukes et avfastingsdesign for å optimalisere vinkelen til sideskårene. Dette kan redusere dekkenes rullestøy og forbedre blokkstivheten på en effektiv måte.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
SportnexAS-2+ tyre review
Gjennomsnitt basert på 321 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
N/A
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 725
04.09.2023fraRoy Storberg Gode dekk og virker bra på våt og tørr vei. Eneste sporer når treffer veghøvel striper i asfalten.
29.07.2023fraPer Trygge og gode dekk
22.09.2022fraHerold M Rømma Helt OK dekk.
Prisgunstig, lite støy, oppfører seg stabilt, god kjørekomfort.
Takler både våt og tørr asfalt.
Ser ut til å være sltesterkt.
Positivt på flere områder.
15.09.2022frafrode loftheim sporsikker - ingen over/understyring - litt mye hjulstøy på slitt veibane