NA-1 benytter et unikt, asymmetrisk mønsterdesign. Det indre mønsteret har vekt på dreneringsytelse. Større tomrom forbedrer dreneringsytelsen på våte veier. Den forstørrende tredje delen av slitebelastningen minker kontakttrykket på dekkskulderen, og reduserer støyen som genereres av sideveggene på skulderen.
Lett profil og et design med smal slitebredde reduserer rullestyrken. Det utvendige mønsteret legger vekt på manøvrerbarhet. De større mønsterblokkene på dekkskulderen gir bedre svingeegenskaper. En støydempingsbøyle på sidesporene på den utvendige skulderen blokkerer luftflyten i tsporene for å redusere støy. De skråskjærte rilledesignet ofrer vannfilmen for å gi bedre grep på vått føre.
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
Den europeiske union under CE 1222/2009, har krevde at alle dekk produsert etter datoen 1. juli 2012 for biler og varebiler inkluderer standard EU Dekk Etiketter å klassifisere dem etter tre ytelsesegenskaper:drivstoffeffektivitet klassifisert fra A til G,grep på vått underlag klassifisert fra A til G, og støyemisjon i desibel.
Kategorier av dekk som er upåvirket av denne reguleringen omfatter: regummierte dekk, profesjonelle off-road dekk, racing / sport bildekk, samt visse typer dekk som er utformet for å forbedre trekkraft som piggdekk, T-type temporære reservedekk, dekk for biler bygget før 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t, dekk for felger med diameter mindre eller lik 254 mm eller større eller lik 635 mm. Denne etiketten er beregnet på den ene siden å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i trafikken, samt øke trafikksikkerheten, og på den annen side for å hjelpe forbrukerne å velge riktige dekk ved å sikre en viss grad av produkt åpenhet.
Likevel har etiketten blitt kritisert for bare å vise et svært begrenset antall egenskaper. Fagfolk hevder at dekkene har mange flere funksjoner som er viktige og relevante for trafikksikkerhet, inkludert men ikke begrenset til vannplaning egenskaper, kjørestabilitet, levetid, produktegenskaper på våte og tørre veier andre enn grep på vått underlag, egenskaper på snø. Dekk produsenter tyder på at testresultatene fra ulike institusjoner og bransjebladene bør forbli en svært viktig kilde for informasjon for forbrukeren, fordi de fokuserer på og vurdere et bredt utvalg av dekk egenskaper og funksjoner.
Econex NA-1 tyre review
Gjennomsnitt basert på 588 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
N/A
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
9 036
24.02.2020fraivan wais Jeg kjører som regel ikke over 90 km/t har ikke noe negativt å si om dekket. Bortsett fra at det slites raskere ned en dyrere dekk. Men jeg kjører på alle typer veier så hender det blir punkteringer da div. ting kan dukke opp i terenget. Derfor kjøper jeg ikke sommer dekk for 1000 kr + Vinterdekk der kjøper jeg Nokia eller Continental. Vinter er dyre dekk viktigere for meg.
08.12.2019fraThomas L Greie dekk men utslitt etter 12000km
Bli den første til å få vite om nye produkter, eksklusive tilbud og kampanjer. Meld deg på nyhetsbrevet til Tirendo.no nå, og få 5 euro rabatt på ditt neste kjøp av dekk. Minimum bestillingsverdi 150 euro, kun gyldig en gang.