NA-1 benytter et unikt, asymmetrisk mønsterdesign. Det indre mønsteret har vekt på dreneringsytelse. Større tomrom forbedrer dreneringsytelsen på våte veier. Den forstørrende tredje delen av slitebelastningen minker kontakttrykket på dekkskulderen, og reduserer støyen som genereres av sideveggene på skulderen.
Lett profil og et design med smal slitebredde reduserer rullestyrken. Det utvendige mønsteret legger vekt på manøvrerbarhet. De større mønsterblokkene på dekkskulderen gir bedre svingeegenskaper. En støydempingsbøyle på sidesporene på den utvendige skulderen blokkerer luftflyten i tsporene for å redusere støy. De skråskjærte rilledesignet ofrer vannfilmen for å gi bedre grep på vått føre.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
EconexNA-1 tyre review
Gjennomsnitt basert på 838 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 448
11.10.2022fraPål Buskum Tok 3 mnd på sommeren før dekkene var slitt vekk.
03.12.2021fraØystein Vatnar Helt OK kjøreopplevelse
28.11.2021fraVårin vaskinn Kjøpte disse med tanke på pris og grei kvalitet etter tester.
24.02.2020fraivan wais Jeg kjører som regel ikke over 90 km/t har ikke noe negativt å si om dekket. Bortsett fra at det slites raskere ned en dyrere dekk. Men jeg kjører på alle typer veier så hender det blir punkteringer da div. ting kan dukke opp i terenget. Derfor kjøper jeg ikke sommer dekk for 1000 kr + Vinterdekk der kjøper jeg Nokia eller Continental. Vinter er dyre dekk viktigere for meg.