Sikkerhet & mobilitet som varer på nordisk vinterveier
Prestasjon på is som varer: 11 % bedre grep på is & nr. 1 ved bremsing på is
1 meter kortere bremselengde enn forgjengeren
Gjennom dekkets levetid er bremselengden på is i gjennomsnitt 1,7 meter kortere enn konkurrentene
Prestasjon på snø som varer: 5 % bedre grep på snø
Forbedret grep på snø når man bremser, akselerer og lateral håndtering, når dekket er nytt og etter bruk i tre vintere
Nr. 1 når det gjelder fremkommelighet på snø: 8 % raskere akselerasjon på snør når dekket er kjørt på i tre vintere
Forbedrede egenskaper ved vannplaning og kjøring på slafs Økt motstand mot vannplaning og slafs sammenlignet med forgjengeren
Robust og med utmerket levetid MICHELIN X-Ice Snow er utviklet for å møte forventningene til SUV-biler, med en utmerket levetid og forsterket dekkside.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Merke
Michelin
Modell
X-Ice Snow SUV
Dimension
235/55 R20 102H, Nordiske vinterdekk
Bredde
235
Dækkets profil
55
Construction type
R
Dekkstørrelse
20
Last indeks
102
Fartsindeks
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Dekk krever slange
M/C
Nei
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.
Bli den første til å få vite om nye produkter, eksklusive tilbud og kampanjer. Meld deg på nyhetsbrevet til Tirendo.no nå, og få 5 euro rabatt på ditt neste kjøp av dekk. Minimum bestillingsverdi 150 euro, kun gyldig en gang.