Nytt retningsbestemt dekkmønster som forbedrer kjøreegenskapene på tørre, våte og snødekte veibaner Et nytt symmetrisk mønster gir de beste kjøreegenskapene på tørre, våte og snødekte veibaner, og midtsporet reduserer vannplaning.
Nyeste generasjon gummiblanding gir bedre grep på vått, tørt og snødekt underlag En innovativ blanding integrerer en ny, funksjonell polymer som gir bedre grep på vått, tørt og snødekt underlag.
En ny blanding under slitebanen reduserer drivstofforbruket En ny blanding som minimerer energitapet på dekkmønsteret, noe som reduserer rullemotstanden.
Premium Touch-design langs hele dekksiden Fløyelsesaktig effekt på dekksiden som gjør bilen din enda flottere.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:Pilot Alpin 5
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
09/2022
auto motor und sport
265/55 R19 113H XL, SUV
Highly recommended
Merke
Michelin
Modell
Pilot Alpin 5
Dimension
265/55 R19 113H XL, SUV
Bredde
265
Dækkets profil
55
Construction type
R
Dekkstørrelse
19
Last indeks
113
Fartsindeks
(H)
With/Without Valve (TT/TL)
Dekk krever slange
M/C
Nei
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.