Bruker alltid mindre drivstoff og gir mer sikkerhet på våte veier takket være en sammensetning av 100 % silisiumoksid av ny generasjon
I 1992 kunne Michelin lansere sin første generasjon med lavforbruksdekk, kjent som 'grønne dekk', takket være delvis erstatning av karbonsot med silisiumoksid. Den nye generasjonen silisiumoksid for MICHELIN Energy Saver erstatter nesten all karbonsoten. Tryggere på våte veier, mil etter mil, takket være slitesterk sikkerhetsblanding (Durable Security Compound - DSC).
Den nye DSC-komponenten i banen inneholder ikke høyaromatisk olje (i samsvar med EU-direktivet som tredde i kraft i januar 2010). Det gir bedre bremsing på våte veier, ikke bare nå de er nye, men også når dekket er slitt. For å garantere effektiv bremsing stabiliserer DSC stivheten i banen i hele dekkets levetid (Michelin-patent). Fremragende kjørelengde takket være omdanningsprosessen, som bare brukes av Michelin.
Den eksklusive Michelin-prosessen muliggjør en samtidig kombinasjon av alle komponenter i banen, perfekt kontroll av blandingens homogenitet og molekylsamvirke mellom disse forskjellige ingrediensene. Ytelsen til banegummien er faktisk meget avhengig av kvaliteten av molekylkombinasjonen av de 14 ingrediensene som den er laget av (elastomerer, svovel, antiozonanter, silisiumoksid osv.). Effekten av 100 % silisiumoksid og DSC er større enn for andre prosesser enn den som Michelin benytter.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Merke
Michelin
Modell
Energy Saver
Dimension
195/55 R16 87V GRNX
Bredde
195
Dækkets profil
55
Construction type
R
Dekkstørrelse
16
Last indeks
87
Fartsindeks
(V)
With/Without Valve (TT/TL)
Dekk krever slange
M/C
Nei
Michelin – vi tar deg videre.
Visjonen av grunnleggerne våre, Edouard og André Michelin, har ledet utviklingen av MICHELIN merkevare for mer enn 125 år: gjør kjøringen så enkelt, trygt og behagelig som mulig - først med nyskapende dekk og hjul, etterfulgt av veikart, reiseguider og bidrag til å bedre trafikk infrastruktur. Sammen med dette kommer et sterkt engasjement for miljøet, som moderne mobilitet må være bærekraftig og ikke skadelig for miljøet.
Hvert år Michelin Group produserer mer enn 178 millioner dekk på 68 produksjonssteder i 17 land, og har distribusjonsnett i mer enn 170 land. Produktspekteret er bredt: fra sykkel, personbil, lastebil, motorsykkel, og traktordekk, til dekk for fem-tonns jordmaskiner. Michelin syssels 111,700 mennesker over hele verden og eier en av de eldste og mest kjente varemerker i verden - den legendariske Michelin Man.
Målrettet utvikling: MICHELIN Total Performance
I utviklingen av nye produkter, forfølger Michelin trofast begrepet "MICHELIN Total Performance", støttet av den strenge standarden alltid å samle en rekke ytelsesegenskaper til et dekk, for å oppnå optimale resultater. Vi følger denne filosofien ikke bare i utviklingen av våre standardprodukter, men også i motorsport. Mange tekniske innovasjoner bidrar til å lindre byrder på miljøet, drivere og bedrifter. Skjult ute av syne i dekkstammer, slitebanedesign og gummiblandinger, hele livet MICHELIN-dekk viser sitt fulle potensial: de tilbyr utmerket grep, lang levetid, og redusert drivstofforbruk takket være den lave rullemotstand.
For å forstå bedre de forholdene som dekkene utsettes for i daglig bruk, i løpet av sommeren 2014 Michelin startet et unikt forskningsprosjekt - the Road Usage Lab. Kjøretøy fra 3000 sjåfører i Europa var utstyrt med spesielle måleinstrumenter for å registrere data om bruk av dekkene. Disse verdifulle funn brukes i utviklingen av fremtidige dekkmodeller, noe som gjør dem bedre egnet til behovene til virkelige driverne.
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.