Best ved akselerasjon og veigrep på snø hvis dekket er brukt
Lang levetid
Med avanserte MICHELIN EVERGRIP TECHNOLOGIES får du optimal sikkerhet og kontroll på snø til siste kilometer
Fremtredende dekkmønster: sporene vises og utvides når dekket brukes.
Gummiblanding med flere lag: - vår nyeste generasjon blandinger med høy vinterytelse - blandingen Traction Booster Compound forsterker grepet på snø når dekket brukes.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:Alpin 6
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
10/2021
AUTO BILD
215/60 R17 96H
Highly recommended
Alpin6 tyre review
Gjennomsnitt basert på 227 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
10 039
16.01.2023fraTerje Da jeg byttet over vinterfelger fra A3’n ble det en utfordring med dekk. 185/50-16 er ikke å få tak i på det vi ser på som Nordiske vinterdekk. Måtte derfor velge disse som nok er litt mer å regne som Europeiske vinterdekk. Fungerer egentlig helt glimrende til "normalt bruk" men er ikke like bra som Nordiske dekk med mye snø og is på veien.
05.03.2022fraTerje Steffens Funker greit til det meste, men er ikke like bra på snø og is som ett Nordisk vinterdekk.
Problemet er at det ikke finnes Nordiske vinterdekk i denne dimensjonen, så da var disse det beste alternativet.