Komfort høy ytelse dekk med optimal kurve håndtering og god våt grep
Den ytre skulderblokkmønster gir perfekt retningsstabilitet og kurveegenskaper. Rett, midtspor og en bue profil på skulderblokkene redusere støy og vibrasjon. Fire rundtgående spor med tynne innvendige spor forbedre vannfortrengning og motstand mot vannplaning. Forbedret rullemotstand blir oppnådd ved multi-gap-profil. Sentral spor forbedre den rette kjørestabilitet ved høye hastigheter, og gir optimal håndtering.
Ytre skulderblokk profil for perfekt retningsstabilitet og kurve håndtering
Forbedre fire rundtgående spor med tynne innvendige spor, den vannfortrengning
Multi-clearance-profil med nedsatt rullemotstand for betydelig støyreduksjon
øke sentrale spor, kjørestabilitet ved høye hastigheter
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:Premitra 5
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
02/2020
Auto Zeitung
215/50 ZR17 95W XL
Highly recommended
Premitra5 tyre review
Gjennomsnitt basert på 345 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
9 852
12.11.2023fraGøran Goe dekk👍
24.02.2023fraTor Arne Tangen Jeg har dimensjon 235/40-18, men det var ikke mulig å velge i skjema. Dekket går stille. Lite slitasje. Jeg føler de er litt ustabile i retningsfølelse. Men det kan være at de 2 nye jeg kjøpte ble satt bak. Jeg flytter de nok framme til sommeren. Dekket går stille og fint, akkurat slik jeg vil ha det.
16.11.2022fraMagne Johnsen Veldig gode kjøreegenskaper, retningsstabil og støysvak.. Di beste sommerdekk jeg har hatt.
18.12.2021fraPetter Et presist og behagelig dekk. God komfort og støysvakt. Fullt på høyde med Conti dekka jeg har på den andre bilen.