Ultra Høy Ytelse SUV dekk Komfort og sikkerhet selv ved høye hastigheter Asymmetrisk design av slitebanen Utmerket handling og styrepresisjon på tørt og vått veidekke Moderne design og innovative funksjoner for å øke sikkerheten - 'sikkerhet info'. Ytre seksjon av slitebanen • Bredere slitebaneblokker med smale kryss spor forbedrer sikkerheten i svinger, spesielt i sport kjøring forhold Indre del av slitebanen • Smale slitebaneblokker i kombinasjon med bredere kryss spor med positiv innvirkning på ytelse og sikkerhet på våt veibane. Rette sirkulære spor • Brede rette sirkulære spor tillater rask fjerning av vann fra slitebanen = maksimal motstand mot vannplaning, utmerket retningsstabilitet og manøvrering. • Ulike vinkler av de ytre omløpende spor vegger er utformet for å forbedre stivheten av slitebanen og dermed øker stabiliteten i alle situasjoner System av lameller • Ekstra splitting av enkelte segmenter som sikrer stille og komfortabel kjøring Full omkrets stripe • øker retningsstabiliteten i stor grad og sin posisjon i den ytre sonen øker sikkerheten i svinger Vedlagte skulderblokker • Vedlagte skulderblokker forsterker skulderen med positiv innvirkning på manøvrerbarhet = utmerket stabilitet i svinger, dynamiske kjøreegenskaper, utmerket handling • Forebygger turbulente strøm av vann i sirkulære spor Sikkerhet info • STOP indikator informerer sjåføren om nærmer slutten av dekkets levetid • Sikkerhet slitasje indikator, 3x omkrets indikator på mønsterdybde, ved å informere føreren om aktuell tilstand på slitebanen, som advarer føreren å justere kjørestilen til tilstanden på slitebanen.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Merke
Matador
Modell
MP85
Dimension
225/55 ZR17 101W XL
Bredde
225
Dækkets profil
55
Construction type
ZR
Dekkstørrelse
17
Last indeks
101
Fartsindeks
(W)
With/Without Valve (TT/TL)
Dekk krever slange
M/C
Nei
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.