EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
LX-TWENTY tyre review
Gjennomsnitt basert på 50 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
N/A
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
6 441
15.05.2021fraTestpilot Forbausende komfortable - selv i dimensjon 305/35/22. Bredden på hjulene gir litt surfing når det er ekstremt mye vann i hjulsporene i veibanen, ellers veldig fornøyd.
23.12.2020fraEspenB Dekkene har hatt kvalitetsproblemer (buler på innsiden) og jeg har prøvd å få byttet dem på reklamasjon.
13.12.2018fraAndre Jeg syns egentlig dette er et greit dekk, men dekkstøyen er hinsides noe annet jeg har opplevd. Alle som satt på med meg lurte på om det var noe alvorlig galt med bilen min. Det gikk seg derimot til etter ca 4000 km. Det kan derimot tenkes at dette er bedre på andre dekkdimensjoner. Jeg hadde jo tross alt ekstremt lav profil på 22" felg. Annet minus er at jeg fikk ekstrem høydekast på ene dekket. Jeg fikk dessuten en haug med luftblemmer på dekkets innside bege hjul foran, så to dekk måtte kasseres etter 5000 km, men jeg mistenker at dette er dekkmontøren sin skyld. Jeg benyttet en annen montør på bakdekkene, her fikk jeg ingen problem. Alt i alt et bra dekk, bortsett fra høydekast og hinsides dekkstøy på lavprofil. Og jeg har MB s-klasse som er ekstremt godt lydisolert og med luftfjæring.