Optimalisert veikontakt. ActiveGrip-teknologi opprettholder best mulig kontakt med ekstremt glatte veiflater. Kombinert med frysetilpasset blanding gir ActiveGrip-teknologi overlegen ytelse på is.
Glimrende bremsing på is. Aktive blokkutt forbedrer sideretningsoverføring under manøvrer for å oppnå glimrende bremselengde på is og maksimerte kjøreegenskaper.
Solid ytelse i dyp snø. Åpne sidespor sammen med sagformede skulderblokker forbedrer dreneringen av slaps og vann, slik at ytelsen forbedres i dyp snø.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
UltraGripIce2 tyre review
Gjennomsnitt basert på 75 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
7 485
25.02.2022fraBjørn Danielsen Gode og kjøre med bra grep på alle underlag
19.06.2021fraJørn Almberg Dekket oppfører seg forutsigbart i alle forhold. Litt mykt til aktiv kjøring på bar asfalt, men svært gode egenskaper på våt asfalt. Kunne gjerne hatt lavere rullemotstand.
06.04.2019fraAdam Støyfri dekk med godt grep. Oppleved ingen farlig og usikker situasion på grunn av dekkene selv.