Dekket med forbedret grep og kortere bremselengder på våt veibane
A-klassifisert* våtgrep
Kortere bremselengde for kjøresikkerhet
Forbedret våtbremsing og lavere rullemotstand
Lavere drivstofforbruk
A-klassifisert våtgrep
Klassifisert A for våtgrepytelse, den høyeste klassifiseringen som gis under EU-bestemmelser.
Kortere bremselengder for kjøresikkerhet
AktiveBreaking-teknologi øker kontakten mellom dekket og veibanen for kortere bremselengder – opptil to meter (8 %) kortere på våt veibane og 3 % kortere på tørr veibane.
Forbedret våtbremsing og lavere rullemotstand
WearControl-teknologi sikrer en optimal balanse mellom våtgrep og lav rullemotstand for dekkets levetid.
Lavere drivstofforbruk
Vi bruker FuelSaving-teknologi for å skape en ny basesammensetning som reduserer dekkets energitap. Rullemotstand reduseres med 18 % hvilket betyr forbedret drivstofføkonomi og lavere kjørekostnader for deg.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:EfficientGrip Performance
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
03/2017
GUTE FAHRT
205/55 R15 88V EVR
Highly recommended
EfficientGripPerformance tyre review
Gjennomsnitt basert på 4 107 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
9 817
04.10.2020fraErik Midtgaard Behagelige dekk, med lite dekkstøy og god retningsstabilitet. Drenerer godt regnvatn i veibanen. Godt bremseegenskaper på både tørr og våt vegbane.
16.10.2019fraYngve Salomonsen Veldig fornøyd med dekkene. Gode dekk både på vått og tørt føre. Ingen skjemmende dekkstøy. Anbefales
27.04.2019fraOdin Hansen Gode sikre dekk på de fleste underlag ved temperatur over 3+ celsius. Kjørt Michelin og Continental tidligere år. Goodyear liker jeg bedre. * 4 regelen er grei å bruke. Max 4 år. Minimum 4 mm kjøp nye. 3 mm har litt dårlig grep på vått føre Autobahn 90-140 km/t. Greit forbruk med riktige lufttrykk. Dekk har betydning med små marginer på liv og død.. Kjører man fornuftig etter føre og dekkslitasje. Premium dekk er normalt en generelt bedre vare enn ukjente dekker
16.11.2018fraBirgitta Gjefle Veldig bra dekk. Stillegående. Veldig godt grep. Anbefales.