Mileage Plus Technology 25 % lengre kjørelengde*. Høy elastisitet og fleksibilitet i slitebanen resulterer i færre sprekker på grunn av vanskelige vei- og føreforhold (over et varierende temperaturområde).
Wet Braking Technology 4 % kortere bremselengde på vått underlag*. Mindre stivhet i gummiblandingen og økt antall gripekanter letter fjerningen av vann.
Dry Braking Technology 7 % kortere bremselengde på tørt underlag*. Større kontaktflate og større ribber i midten av slitebanen sikrer kortere bremselengder på tørt underlag.
*Sammenlignet med forgjengeren EfficientGrip SUV
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:EfficientGrip 2 SUV
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
03/2022
AUTO BILD - allrad
225/65 R17 106V XL EVR
Highly recommended
EfficientGrip2SUV tyre review
Gjennomsnitt basert på 18 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
10 389
10.10.2021fraRub Stabilt og rolig/avslappende uten nevneverdig støy under kjøringen