Drivstofføkonomisk dekk som er tilpasset dagens familie- og bybiler
Bedre drivstofføkonomi og kjørelengde
Responsive kjøreegenskaper
Høy vannplaningssikkerhet
Stillegående
Bedre drivstofføkonomi og kjørelengde
Ettersom dekket ruller lettere, sparer du drivstoff. Den jevne trykkfordelingen i DuraGrip gir både bedre drivstofføkonomi og lenger dekklevetid.
Responsive kjøreegenskaper
Goodyears 3D-BIS+reg,-teknologi bedrer kontakten mellom dekk og underlag, og gir dermed mer presise kjøreegenskaper. Det asymmetriske dekkmønsteret har et stivt skulderparti som bidrar til stabilitet i svinger.
Høy vannplaningssikkerhet
Slitebanen i DuraGrip er designet for å drenere bort vann raskt, slik at det er mindre fare for vannplaning når du kjører på vått underlag.
Stillegående
Nyt en komfortabel og støyfri kjøreopplevelse. Dekk- og blokkmønstrene er optimalisert for å redusere støyutslippene.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.