Den langvarige lett lastebil og varebil dekk for helårs oppførelse
God trekkraft hele året
Oppførelse på vinterveier
Jevn slitasje for lengre dekklevetid
Høy vannplaningssikkerhet
God trekkevne hele året. Betryggende veigrep uansett underlag, vær og vind. Cargo Vector 2 er designet for å gi optimal trekkevne i lengde- og sideretningen, og gjør at du trygt kan bruke varebilen din hele året. Det asymmetriske, stive dekkmønsteret sikrer gode kjøreegenskaper året rundt.
Solide kjøreegenskaper på vinterføre. Silisiumblandingen er spesialtilpasset for å tåle alle typer værforhold, og sikrer at dekket yter godt selv når gradestokken kryper nedover. De mange bladene i dekkmønsteret sørger for økt trekkevne på vinterføre. Fleksible midtblokker øker antallet gripekanter.
Høy vannplaningssikkerhet. De brede profilrillene drenerer raskt bort vann og slaps, slik at du kan kjøre trygt både ved sommerregn og snøsmelting.
Jevn slitasje gir dekkene lenger levetid. Cargo Vector 2 slites jevnt over hele dekkoverflaten, slik at dekkene varer lenger og du får en jevnere kjøreopplevelse.
Advarsel: Ikke egnet for vinterturer i Norden.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.