Det nye, høytytende dekket for krevende vinterforhold
Utmerket kontroll på snø
Solid bremseytelse på tørt vinterføre
Lang kjørelengde
Hovedfordeler
Snow Catcher-teknologi Utmerket kontroll på snø Midtrillene på dekket danner et sammenflettet nettverk som fanger opp snøen mens du kjører, og hjelper deg å ta deg frem selv på vanskelig føre.
3D-bobleskovler Solid bremseytelse på tørt vinterføre Rette lameller på oversiden av slitebanen gjør det mulig å øke gummivolumet. Kombinert med 3D-bobleskobler gir dette sterkere blokker for bedre kontroll på tørre veier.
Polymer-vinterblanding og Aquaflow multiriller Utmerket kontroll på våte vinterveier. Vannet absorberes og spres på en effektiv måte.
Flatt og bredt (Schwartz, Breit, Stark) hulrom Lang kjørelengde. Gir en optimalisert mønsterform med jevn trykkfordeling som resulterer i en jevn slitasje.
Spesialutviklet forbindelsesteknologi og konstruksjon med lav vekt Redusert drivstofforbruk.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
KristallControlHP2 tyre review
Gjennomsnitt basert på 295 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
7 829
03.04.2020fraTom Nesbyen Dekk valgt pga lav støy og godt grep på våt/snødekke. Mye sjalting så våt veibane er tema. Dekk var helt innafor til bra pris og levering
05.03.2020fraJan Erik Rognaldsen Very good tyres. Good grip on snow and ice. Quiet. Good economy.