De Dunlops SP Sport 01 dekkene ble designet for å være multi-talentfulle dekk og ble opprinnelig utviklet som originalt utstyr bruk av ledende bilprodusenter for å utfylle det siste innen bilens design og konstruksjon.
SP Sport 01 og SP Sport 01A dekkene er ikke ment å bli kjørt i nær frysepunktet, gjennom snø eller på is. På utsiden har Dunlop SP Sport 01 100% Silica gummiblanding som øker tørt og våt grep samtidig ved å redusere rullemotstanden og øke slitebanen. Slitebanesblanding er støpt inn i en asymmetrisk Tri-Area-mønsterdesign som er delt inn i tre slitebane segmenter for å forene aspektene av jevn drift, sportslighet og sikkerhet. På innsiden, har SP Sport 01 doble stålbelter forsterket av Dunlops Fugefritt Band (JLB) spiral innpakket nylon for å gi høyhastighets holdbarhet samtidig ved å redusere vekten.
Dekkene har en rayon ledningen forsterket for å forbedre kjørekomfort og en aramid forsterket bead for å sikre tett og sikker passform av dekket på felgen. Dunlop SP Sport 01 dekket har en attraktiv grafisk sidevegg design av glatte sorte bokstaver reversert ut av en taggete band og inkluderer en felgbeskyttelseskant i alle størrelsene for å beskytte hjulene.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.