Det nye ContiWinterContactTM TS 830 er designet for ekstreme bråbremser.
Bedre stoppe på snø Et høyt antall blokker i skulde område med flere gripende kanter garanterer at dette dekket vil 'klippe ut' i snøen mer effektivt og skaper optimalt grep i . Resultatet: bedre stoppe på snø. Fremragende bremseegenskaper på isete og våte veier En høy blokk stivhet i dekkmønster sentrum sammensatt med et høyt antall av seipene fører til økt bremsekraft på isete og våte veier.
Optimalisert for kjøring sikkerhetssystemer Det ContiWinterContact ™ TS 830 er utviklet for å fungere i harmoni med elektronisk stabilitetskontroll (ESC)-systemer. ESC kontrollerer selektivt en bremsing på ett hjul for å stabilisere bilen. Den unike slitebanedesign sikrer bremsevirkningen på dekket og følgelig ESC effekten er optimalisert.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
WinterContactTS830 tyre review
Gjennomsnitt basert på 1 413 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 617
31.03.2013fraThomas husker ikke fartsindeks.bilen er solgt no.
23.07.2012fraKM Kvinnesland Jeg var litt skeptisk til å kjøpe europeiske vinterdekk, men med tanke på at jeg bor ute ved kysten i Rogaland tok jeg sjansen. Dekkene har ikke skuffet, det hadde mye bedre grep enn jeg forventet på snø. Jeg har imidlertid ikke kjørt med dekkene kaldere enn ca -6 grader. Derfor kan jeg ikke si noe om hvordan de vil oppføre seg i skikkelig kulde.
09.05.2011fraGerald Veldig fornøyd!
24.03.2011fraStig Norback Meget god kvalitet og ingen problemer med framkommelighet. Stabilt og presis i alle hastigheter. Særdeles god på våt veibane.