Den nye standarden er forbedret med tysk teknologi.
Ny gummiblanding gir lavere rullemotstand og lavere drivstoff-forbruk
Green Chili™ 2.0 i gummiblandingen gir flere kilometer
Optimert grep og kjøreegenskaper
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:EcoContact 6
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
10/2019
auto motor und sport
215/40 R17 87V XL EVc
Recommendable
EcoContact6 tyre review
Gjennomsnitt basert på 769 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
11 677
20.11.2021fraRobert H Ullen følelse i bilen, som om du mister litt kontakt med asfalten og virker også mer sporete...
Mer støy i dekkene med 215/65-16, enn det er med 235/50-18. (Motsatt av forventet...)
Samme dekkdimensjon og felg-spesifikasjoner på vinterdekkene, og de oppfører seg helt annerledes.
Stort minus: bare 6 mm spordybde. (helt nye!)
Usikker på vannplaningsegenskaper, har heldigvis ikke måttet teste det!
Blir nok bare brukt når jeg må dra med meg hestehenger.
30.12.2020fraJaro Dekkene er veldig komfortabel.
08.12.2020fraThor-Einar Strand Mere støy enn forventet fra dette dekket. Slites litt raskt
19.11.2019fraAsbjørn Kjøpte dekkene i vår og klagde til dekkonline på at dekkene var gamle. Alle dekkene var mer en "to" år gamle da jeg tok de i bruk nå i høst. Stikkette , kantette, som å kjøre på skinner.