Ubegrense kjøreglede takket være ekstremt godt grep. Nye ContiSportContact 5 - Full kontroll har aldri vært morsommere
Utviklet for høyteknologiske og luksus kjøretøy. Et høyteknologisk dekk med enestående kjøreegenskaper og kontroll. Continental utvikler sine dekk i Tyskland og tilbyr premium dekk med optimale bremeegenskaper og høy sikkerhet. Med vår 'Black-Chilli'-teknologi har du utmerket veigrep, og kjøreegenskaper og sikkerhet spesielt i svinger. Testvinner i Auto Motor og Sport i deres sommertest 2015. (dimensjon: 225/50 R17 W).
Ved å lansere ContiSportContact 5 har Continental utviklet et dekk som egner seg like godt til sporty personbiler som til en SUV med sporty kjøreegenskaper. Så med denne nyheten har dekkutviklerne tatt et stort steg framover sammenlignet med forgjengeren ContiSportContact 3.
Kortere bremselengde på all slags sommerføre
Meget godt veigrep og høy sikkerhet ved kurvekjøring
Lavere drivstofforbruk og lenger levetid
Dette er gjort mulig takket være en ny gummiblanding med hovedvekt på maksimal kraftoverføring og lav rullemotstand ved normal kjøring. Gummiblandingen, med det flotte navnet 'BlackChilli' utnytter de forskjellige bevegelsene i dekket. ContiSportContact 5 leveres fra 17 tommer og oppover for personbiler og fra 18 tommer og oppover for SUV. De første dimensjonene kommer til Norge i løpet av sommeren 2011. Kjennetegn: Kortere bremselengde på all slags sommerføre Meget godt veigrep og høy sikkerhet ved kurvekjøring Lavere drivstofforbruk og lenger levetid
Kjennetegn
Kortere bremselengde på all slags sommerføre
Meget godt veigrep og høy sikkerhet ved kurvekjøring
Lavere drivstofforbruk og lenger levetid
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
ContiSportContact5 tyre review
Gjennomsnitt basert på 530 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
11 639
03.12.2020fraBjarte Skage Veldig gode kjøreegenskaper på landevei med og uten last. Styrer veldig presist. Blir veldig fort slitt! Nedslitt etter 25k km.