Ny teknologi gir økt sikkerhet, komfort og miljøvennlighet
Bridgestones lanserer nytt premium touringdekk, Bridgestone Turanza T001. Avansert mønster med forbedret gummiblanding. Turanza T001 vil gradvis erstatte dagens Turanza ER300. Lang levetid og god drivstofføkonomi med lav rullemotstand. Bridgestone Turanza T001 er laget for mellomstore, kompakt og premium personbiler. Økt kjøreglede hovedmålet for sommerdekket sier Salgs og Markedssjef Stian Laurin Eriksen i Bridgestone Norge.
Forbedret sikkerhet og kontroll
Det avanserte mønsteret har en ny blanding av silica i slitebanen som sørger for høy sikkerhet og presis respons under alle forhold. Svært godt grep og stabilitet sideveis, sikrer sammen med stiv dekkskulder en maksimal bremsekraft og de beste kjøreegenskaper. Bridgestone Turanza T001s asymmetriske mønster drenerer vannet svært godt bort fra dekkets kontaktflate, slik at man unngår vannplaning. Sammenlignet med forrige modell har Bridgestone Turanza T001 kortere bremselengde på våt veibane.
Touringdekk med topp komfort
Bridgestones ingeniører har optimalisert formen på Bridgestone Turanza T001 slik at det innehar en perfekt balanse mellom komfort og kjøreegenskaper. Komforten er forbedret ved å utstyre dekket med et støysvakt mønster som reduserer støyen med 1 desibel i forhold til tidligere modell Bridgestone Turanza ER300. Dekket tilfredsstiller allerede det planlagte støydirektivet som med stor sannsynlighet skal innføres i Europa i 2016.
Mer miljøvennlig bilkjøring
Ved å benytte Bridgestones patenterte NanoPro-Tech™gummiblanding i dekket har Bridgestone Turanza T001 den perfekte balansen mellom lav rullemotstand og sikkert grep ved våt veibane. Sammensetningen av polymerer, tilsetningsstoffer og andre gummikomponenter brukt i konstruksjonen er forbedret helt ned på nanonivå. Dette gir en optimal gummiblanding med lav friksjon mellom karbonmolekylene. Lav friksjon gir mindre varmgang i dekket og det forbedrer både rullemotstanden, drivstofforbruket og levetiden. Konstruksjonen av det nye dekket har en lav vekt, og utformingen av dekkstammen reduserer deformasjonen. NanoPro-Tech™ gjør at Bridgestone Turanza T001 har en reduksjon i rullemotstanden på 19 %. Dette gir en forbedring i drivstofføkonomien på 2,3 %. Den jevne kontaktflateprofilen i dekket gir et jevnere slitasjebilde, og øker levetiden med 15 %. Det nye Turanza T001 fra Bridgestone vil bli tilgjengelig i Europa i over 40 størrelser i 2012, og en ytterligere utvidelse i 2013 på 37 størrelser.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Business Reviews
Profile:Turanza T001
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
07/2014
auto motor und sport
225/40 R18 92W XL
Satisfactory Stärken : Pluspunkte beim Trockenhandling durch direkte , fahraktive Auslegung . Schwächen : Gravierende Schwächen im Nassbremsen und ausgeprägte Lastwechselempfindlichkeit auf Nässe .
03/2013
AUTOStraßenverkehr
225/40 R18 92W XL
Recommendable Stärke: Agil und präzise bei Trockenheit, top Aquaplaningverhalten, niedriges Abrollgeräusch.Schwäche: Maßiger Rollwiderstand, Bremsniveau nur Durchschnitt, bei Nässe Lastwechsel.
03/2013
auto motor und sport
225/40 R18 92W XL
Recommendable Stärken:agil und präzise bei Trockenheittop Aquaplaning Verhaltenniedriges AbrollgeräuschSchwächen:Mäßiger RollwiderstandBremsniveau nur Durchschnittbei Nässe Lastwechsel
03/2013
GUTE FAHRT
225/40 R18 92W XL
Recommendable Der T001 zeigt sich beim Handling problemlos beherschbar und sicher. Doch er schwächelt beim Nassbremsen, kommt über "befriedigend" nicht hinaus. Im Gegenzug sollte der Rollwiderstand gut sein, aber der Japaner landet hier nur auf den letzten Platz. Dies entspricht allerdings dem angegebenen Labelwert F. Gut ist dagegen die Aquaplaningvorsorge, dazu rollt der Pneu ruhig und komfortabel ab.
02/2012
ÖAMTC
225/40 R18 92W XL
Highly recommended Vorteile:
sehr ausgewogener Reifen
Bestnote auf trockener Fahrbahn
gut bei Nässe
02/2012
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
225/40 R18 92W XL
Recommendable
Stärken:Sehr ausgewogener Reifen Gut in allen sicherheitsrelevanten Disziplinen Bestnote auf trockener Fahrbahn
TuranzaT001 tyre review
Gjennomsnitt basert på 895 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
12 005
17.01.2021fraAgnes Bratz Jeg har fått 4 sommerdekk men de har ulike produksjonsår og da var jeg usikkert på at det er riktig. Men pgv corona situasjoner så gidde jeg ikke å sende de tilbake😳
15.12.2020fraLise Rydningen God
03.11.2019frakjetil har hatt bridgestone tidligere å, men har prøvd forskjelige, så lenge de er å få kjøpt , blir det ikke noe annet, et bra dekk, som holder lenge, det er det viktiste for meg.
27.08.2019fraKrisv 100% veldig god ,dekkene , og har på andre bil også 6 år og de er i god stand.