For BMW1, 3 og 5 serier, Z4 og Mini. Moderne biler har ikke lenger reservehjul. Det gjør en punktering ekstra ubehagelig. Kjør videre med Bridgestone RFT, og bytt dekket når det passer deg. Bridgestones hovedmål er å lage produkter av førsteklasses kvalitet. Run-Flat teknologi reflekterer det målet. Dekk med Run-Flat-teknologi, kan kjøre opp til 80 kilometer med en hastighet på 80 km / t, slik at du kan kjøre til nærmeste verksted. Og du trenger ikke reservehjul, eller en jekk. Run-Flat dekk kan bilprodusenter å redusere materialer. Nå kan Bridgestone Run-Flat tilby komfort på lik linje med konvensjonelle dekk.
FORDELER MED BRIDGESTONE RUN FLAT DEKK Sikkerhet
Full kontroll over bilen selv ved punktering
Ingen farlig situasjon ved dekkskift i veikanten Bekvemmelig
Fortsett kjøreturen frem til nærmeste verksted
Du kan kjøre 80 km distanse, med max fart 80 km /t
Du bestemmer selv når dekket skal skiftes
Ingen stressituasjon: for sent til jobb eller avtale, ingen skitne hender
Ingen kompliserte dekkskift eller fumling med jekk. Funksjonalitet og MiljØ
Bedre plass og fleksibilitet i bilen uten reservehjul
Mindre materialbruk og mer vektkapasitet uten reservehjul
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.