Vredestein Ultrac Satin er et sommerdekk med helt ny konstruksjon og blanding. Under utviklingen lå fokuset på sikkerhet og komfort. Overlegen manøvrering og korte bremselengder oppnås gjennom bruk av en unik, traksjonsforbedrende harpiks i slitebanen og Z-formede seipinger i profilen. Den asymmetriske profilen og det optimaliserte fotavtrykket sikrer utmerket kontroll under kjøring samt en pålitelig styringsrespons. Fem svært energieffektive blandingsforbedringer i slitebanen, slitebanebasen, sideveggen, stammen og felgstripen, i tillegg til den optimaliserte dekkgeometrien, reduserer energitap med 16 %. Dette gir lav rullemotstand (og derfor lavere drivstofforbruk) uten å gå på akkord med veigrepet på våte veioverflater.
Egenskaper
Traksjonsforbedrende harpiks i slitebanen
Asymmetrisk profil og avansert, ovalt fotavtrykk
Optimalisert dekkgeometri – fem svært energieffektive blandingsforbedringer
Profil designet av Giugiaro
Fordeler
Overlegen manøvrering og korte bremselengder på våte overflater
Optimal kontroll og pålitelig styringsrespons
Lav rullemotstand (B-merke) for redusert drivstofforbruk
Unik design og sporty utseende
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.