Det nye UHP-dekket som er snill mot lommeboken, men som ikke tar snarveier når det kommer til ytelse
Pålitelig ultrahøy ytelse på tørre og våte veier
Europeisk kvalitet til rimelige priser gir valuta for pengene
Konkurransedyktige dekkmerker
Solid bremseevne på tørre veier Stive ytre skuldre sørger for bedre kraftoverføring for solide bremseevner på tørre veier.
Kjør trygt på våte veier Med optimert hulrom tilpasser sporet seg stadig bedre til endringene i ytre påvirkninger og sørger for bedre kontroll på våte veier.
Balansert ytelse mellom tørre og våte forhold Med forbedret dekkonstruksjon og vått slitebanestoff, en ny sterk ettbånds vulst som sørger for styrerespons på tørre veier og høyteknologisk silikamateriale i slitebanen for kjøreegenskaper på våte veier.
Lang kjørelengde og lavt drivstofforbruk Den optimerte dekkonstruksjonen justerer energitap og friksjon for drivstofforbruk og lang kjørelengde.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
Merkets opprinnelse er i Kranj, Slovenia der én av fabrikkene som produserer Sava-dekk fortsatt er plassert. Sava slo set sammen med Goodyear i 1998 og i dag tilhører det i sin helhet Goodyear Tire & Rubber Company.
Sava-merket er velkjent på tvers av Europa i mer enn 85 år for å produsere dekk av høy kvalitet. Sava tilbyr en fullstendig og bred serie av dekk som et genuint alternativ til dyrere merker. Når du kjøper Sava-dekk, vet du at du tar et kvalitetsvalg: pålitelig dekkytelse til en rimelig pris.
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.