Nokian dekk med Aramid sidevegger er teknologi som tilbyr deg ekstra sikkerhet og varighet for krevende værforhold og røffe veier. Deres sidevegger, som er sterkere enn noe som er mulig å sammenligne med, er eksepsjonelt motstandsdyktige mot slitasje og kutt. Aramid-fibrene stiver opp og styrker sideveggen, og gjør den i stand til å motstå slag og kutt enda bedre.
Samme materiale blir også benyttet i luftfart og panserindustrien. Det blir også brukt med stor suksess i skuddsikre vester.
Aramid beskytter dekk fra Nokian. Dekk fra Nokian beskytter liv.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
WRSUV3 tyre review
Gjennomsnitt basert på 427 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 681
16.04.2015fraET Et bra dekk valg, mye for pengene.
21.04.2014fraMorten Dekkene bråker noe helt vanvittig. Usikker på om det skal være slik. Har kjørt med de i 5000 km, og må trolig bytte dekk til neste år, da vi ikke orker bråket mer
02.03.2014fraEivin Ansnes Litt tidlig å vurdere slitasje etter bare 3000 km, men det virker lovende så langt. Behagelige dekk med akseptabelt støynivå i alle lovlige hastigheter.