Nokian
Merk: Prisene gjelder for dekk uten felg. Dekkmønsteret kan variere, avhengig av dekkdimensjonene.
Nokian

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 255/55 R20 110R XL, Nordiske vinterdekk

Nokian

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 255/55 R20 110R XL, Nordiske vinterdekk

Nokian - Dekkprodusent fra Finland. Produkt av høy kvalitet i mellompriskategori, spesialist på vinterdekk.

Dekkstørrelse
255/55 R20 110R XL, Nordiske vinterdekk 
tilgjengelighet:
dette produktet er for øyeblikket ikke på lager
Dekk:
VinterdekkWi
M+S merking
med snøkrystallsymbol
Hastighet:
R: Godkjent opp til 170 km/h
EAN:
6419440214153
Artikelnummer:
R-325066
Dekkmerke:
Kundevurderinger:
(5)
Ved spørsmål eller bekymringer er du velkommen til å kontakte oss på support​@tirendo.no
dette produktet er for øyeblikket ikke på lager
Pris per vare, inkl. MVA
Gratis levering*
Leveringstid 7 virkedager**
14 dagers returrett
Vi samarbeider med mer enn 450 verksteder

Legg til produkt for sammenligning

  • Beskrivelse
  • Dekkmerke
  • Kundevurderinger
  • Tekniske spesifikasjoner

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og topp stabilitet

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – nordisk komfort og stabilitet

  • Topp vintergrep
  • Meget stabilt og robust
  • Komfortable kjøreegenskaper under alle forhold

Nye Cryo Crystal Concept: Optimalt grep

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV understøtter aktivt de stabiliseringssystemer som finnes i SUV-modeller, og klarer store belastninger stabilt og fleksibelt både på isete og våte veier. Takket være det unike konseptet Cryo Crystal, nytt mønster og innovasjoner som forbedrer vintergrepet, har det nye dekket meget gode kjøreegenskaper også på is- og snødekte og tørre veier.

Sammen med gummien i slitebanen, som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk, danner det unike konseptet Cryo Crystal en komplett helhet. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner mangekantete krystaller. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Med sine skarpe kanter virker de mikroskopisk små krystallene i gummien som innebygde pigger. Når dekket begynner å bli slitt, kommer de jevnt fordelte krystallene frem og forbedrer grepet.

Den cryosilan-baserte gummien i slitebanen, som også finnes i Hakkapeliittas vinterdekk for personbiler, er spesialtilpasset for krevende SUV-kjøring. Den optimale kombinasjonen av silica, rapsolje og naturgummi gir Nokian Hakkapeliitta R2 SUV best mulig is-, snø- og våtgrep – både i streng kulde og på regnvåte veier.

Den meget slitesterke gummiblandingen er stivere enn tidigere, og blandingen inneholder miljøvennlig rapsolje som forbedrer dekkets is- og snøgrep. Tester viser at den unike gummiblandingen gir det nye piggfrie vinterdekket mye bedre isgrep, på samme måte som Nokian Hakkapeliitta R2 for personbiler.

Balansert sikkerhet under ekstreme forhold

Flere nye innovasjoner gir det nye dekket optimalt vintergrep. Balanserte grepsegenskaper i alle situasjoner er viktig for høye SUV-biler med høy ytelse. Forholdet mellom sidegrep og grepet rett forover må være optimalt for at stabilitet og kjøreegenskaper skal være sikre også i ekstreme situasjoner som krever raske reaksjoner. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV har rette og effektiv skrådde skuldre som gir pålitelig grep ikke minst i svinger.

I det aggressive mønsteret finnes en tettere zikk-zakk lamellering med skarpe kanter som gir ekstra grep på spesielt glatte veier og i dyp snø. De bredere lamellene på midten av dekket øker grepet, spesielt på grovt is- eller snøunderlag. Mønsteret med sine kraftige spor og åpne mellomrom mellom mønsterblokkene på skuldrene gjør at snø og slaps ikke pakker seg i mønsteret.

De polerte sidesporene leder bort slaps, noe som reduserer risikoen for den farlige slaps- eller vannplaningen. På skulderområdet finnes også spesielle slapsklør som ligner skarpe trekanter. Disse har til oppgave å hindre slapsplaning også når det er mye løs snø på veien.

Grepsklør og pumpelameller gir stabilt veigrep

Mellom mønsterblokkene finnes skrådde grepsklør som forbedrer is- og snøgrepet, spesielt ved bremsing og akselerasjon. Mønsterblokkenes kanter på dekkets midtområde forbedrer grepet ytterligere.

Vintersikkerheten styrkes dessuten ved hjelp av lamellvekkere som finnes både på skulder- og midtområdet. Lamellvekkerne øker grepet på raskt skiftende føre, fordi den bredere lamellen åpner den smalere lamellen, som i sin tur styrker grepet når veigrepet begynner å bli dårligere.

De lommeformede, patenterte pumpelamellene i mønsterblokkene i skulderområdet leder bort vann mellom dekk og kjørebane og styrker grepet.

Komfortabel kjøring uten overraskelser

Det nye mønsteret med sin sammenhengende midtribbe og de brede, kraftig lamellerte mønsterblokkene gir store og motorsterke SUV-biler sikre og komfortable kjøreegenskaper uten overraskelser. Det robuste midtområdet gjør at dekket slites jevnere, noe som gir ekstra sikkerhet når dekket blir eldre.

Robuste Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir komfortable kjøreegenskaper under nordiske vinterforhold. Den slitesterke konstruksjonen med flere gummilag gir stabile kjøreegenskaper, uansett om man kjører på grusveier eller brede, fine asfaltveier. Ujevnheter i kjørebanen som skaper støt eller vibrasjoner i dekket dempes av dekksidene og belaster ikke felgen.

Nordiske piggfrie vinterdekk har generelt lavest rullemotstand av alle typer vinterdekk. Takket være det helt nye mønsteret, og en helt ny type gummiblanding i slitebanen, har Nokian Hakkapeliitta R2 SUV meget lav rullemotstand, lavere enn mange sommerdekk. Mindre rullemotstand gir mindre drivstofforbruk og reduserte CO2-utslipp.

Ny slitasjevarsler og inforute

På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer dette at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.

ARAMID SIDEVEGGER – Mer robuste enn noensinne

Nokian dekk med Aramid sidevegger er teknologi som tilbyr deg ekstra sikkerhet og varighet for krevende værforhold og røffe veier. Deres sidevegger, som er sterkere enn noe som er mulig å sammenligne med, er eksepsjonelt motstandsdyktige mot slitasje og kutt. Aramid-fibrene stiver opp og styrker sideveggen, og gjør den i stand til å motstå slag og kutt enda bedre.

Samme materiale blir også benyttet i luftfart og panserindustrien. Det blir også brukt med stor suksess i skuddsikre vester.

Aramid beskytter dekk fra Nokian. Dekk fra Nokian beskytter liv.

EUs dekkmerking / effektivitetsklasser

EUs dekkmerking / effektivitetsklasser

EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.

Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.

Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.

Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.

Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.

Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.

HakkapeliittaR2SUV tyre review

Gjennomsnitt basert på 28 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km 8 629
Merke Nokian
Modell Hakkapeliitta R2 SUV
Dimension 255/55 R20 110R XL, Nordiske vinterdekk
Bredde 255
Dækkets profil 55
Construction type R
Dekkstørrelse 20
Last indeks 110
Fartsindeks (R)
With/Without Valve (TT/TL) Dekk krever slange
M/C Nei
*Prisene gjelder per stykk og inkluderer MVA og frakt innen fastlands-Norge, med mindre annet er angitt.
**Mer enn 90 % av ordrene våre leveres til kunden innen angitt leveringstid.


Nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrevet nå og få alltid de siste nyhetene og beste tilbudene rett i din e-postadresse.