Ved design av friksjonsdekket var fokus på veigrepet under ekstreme forhold. De lommelignende pumpelamellene i mønsterblokkene drenerer vannet bort fra veibanen og forbedrer våtgrepet. Markedes laveste rullemotstand reduserer drivstoffbruket med inntil 0,5 l per 100 km*.
De patenterte pumpelamellene forbedrer veigrepet på våt is
Svært lav rullemotstand
Sikkert også på våt veibane
Ved sammenligning har man brukt en bensindrevet bil med ECE-forbruk på 8,5 l per 100 km.Dekkstørrelsen var 205/55 R 16, som er blitt sammenlignet med et annet europeisk vinterdekk.
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
Den europeiske union under CE 1222/2009, har krevde at alle dekk produsert etter datoen 1. juli 2012 for biler og varebiler inkluderer standard EU Dekk Etiketter å klassifisere dem etter tre ytelsesegenskaper:drivstoffeffektivitet klassifisert fra A til G,grep på vått underlag klassifisert fra A til G, og støyemisjon i desibel.
Kategorier av dekk som er upåvirket av denne reguleringen omfatter: regummierte dekk, profesjonelle off-road dekk, racing / sport bildekk, samt visse typer dekk som er utformet for å forbedre trekkraft som piggdekk, T-type temporære reservedekk, dekk for biler bygget før 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t, dekk for felger med diameter mindre eller lik 254 mm eller større eller lik 635 mm. Denne etiketten er beregnet på den ene siden å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i trafikken, samt øke trafikksikkerheten, og på den annen side for å hjelpe forbrukerne å velge riktige dekk ved å sikre en viss grad av produkt åpenhet.
Likevel har etiketten blitt kritisert for bare å vise et svært begrenset antall egenskaper. Fagfolk hevder at dekkene har mange flere funksjoner som er viktige og relevante for trafikksikkerhet, inkludert men ikke begrenset til vannplaning egenskaper, kjørestabilitet, levetid, produktegenskaper på våte og tørre veier andre enn grep på vått underlag, egenskaper på snø. Dekk produsenter tyder på at testresultatene fra ulike institusjoner og bransjebladene bør forbli en svært viktig kilde for informasjon for forbrukeren, fordi de fokuserer på og vurdere et bredt utvalg av dekk egenskaper og funksjoner.
Nokian Hakkapeliitta R tyre review
Gjennomsnitt basert på 17 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
606 510
15.03.2015fraAmund Skremmende vannplaning som jeg aldri før har opplevd med noen andre dekk! Ellers er grepet OK på normalt vått føre
14.01.2015fratore veldig bra til å vÆre 5 år gamle
Bli den første til å få vite om nye produkter, eksklusive tilbud og kampanjer. Meld deg på nyhetsbrevet til Tirendo.no nå, og få 5 euro rabatt på ditt neste kjøp av dekk. Minimum bestillingsverdi 150 euro, kun gyldig en gang.