De to sentrale sporene av NS-2, sammen med V-formen av dekkets slitebanen, for å forbedre dreneringen av vann på dekkets overflate, og dermed reduserer risikoen for vannplaning. Etter tørking, den V-form rille slitebanen sikrer en ensartet trykkfordeling slik at hele kontaktflaten av dekket kan benyttes til kraftoverføring.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
ULTRASPORTNS-2 tyre review
Gjennomsnitt basert på 681 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
10 437
26.08.2022fraMartin Veldig brede spor i dekket som større steiner fester seg i konstant. Disse må fjernes jevnlig, hvis ikke får man masse lyder fra dekka som høres ut som stein i bremsene. Godt grep på vanlige norske veier, men støyer en god del, samt nørmest umulig å balansere strøkent. Det har jeg aldri opplevd før. 6/10
05.02.2020fraJohn Larsson Bruker disse som fremhjul, godt grep på tørt føre, da det ofte er da jeg gjærne vil gi del "lille ekstra" i en sving, passer disse utmerket.
05.01.2019fraThomas Slites meget fort selv på ny vei. Bilen hadde full kontroll før montering av 4 nye dekk.
26.12.2018fraJohnny Ingar Kjørsvik Gode dekk til en riktig pris. 😊