Nakang Ice Activa Ice-1 er designet for å oppnå høy ytelse på snø- og isdekte veier i Nord-Europa.
Designet har et senterfeste og et retningsmessig slitemønster som styrker den direkte stabiliteten og manøvrerbarheten på snødekte veier. Designet med retikulært slitemønster kan styrke grepskapasiteten på snø.
Taggete 3D-spor på den sentrale delen kan forbedre kapasiteten for is- og snøfjerning, og dessuten forsterke stivheten i mønsterblokken og den direkte stabiliteten.
Rektangulære 3D-spor på skulderområdet kan forbedre styrken på mønsterblokken og sørge for at blokken ikke blir overdeformert ved rulling eller bremsing. Dermed forbedres kjøretøyets sikkerhet.
Uregelmessige takhull over hele rammen kan forsterke friksjonen og trekkraften på isete veier etter montering av snønagler.
Optimale posisjoner med hengende hull over slitemønsteret forsterker friksjonen og trekkraften på isete veier. En spesiell silisiumformel brukes for å forbedre dekkets ytelse ved kjøring på is eller snø.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
IceActivaIce-1 tyre review
Gjennomsnitt basert på 22 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
7 828
05.08.2019fraSigurd Wiig Dekket virker bra ihht komfort og grep. har benyttet nankang før og vil nok sterkt vurdere dette igjen
25.02.2019fraZbigniew Nowek Denne dekkene er en medium standard men for dette penger det er bra valg.