MICHELIN Latitude Sport 3 er godkjent for originalmontering på de mest prestisjefylte SUV-modellene og har en bremsestrekning som er 2,70 meter kortere(1)…og med MICHELIN Total Performance får du mer ytelse i hvert dekk.
Juridiske fotnoter (1) Sammenlignet med forrige generasjon, MICHELIN Latitude Sport, ifølge tester utført i 2013 av TÜV SÜD på våt veibane (235/65 R 17). MICHELIN Latitude Sport 3 er ”A-klasset” for bremsing på vått underlag i de fleste dimensjoner.
Varer 7 måneder lengre enn konkurrentene (1) Anbefalt av 94 % av forbrukerne
(1) Tester utført av DEKRA TEST CENTER på forespørsel fra Michelin, i 2014 eller 2015 avhengig av avstand. Forskjell mellom gjennomsnittlig kjørelengde for MICHELIN sammenlignet med konkurrentene:
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
LatitudeSport3 tyre review
Gjennomsnitt basert på 73 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
17 780
25.11.2020fraKim j Berg Gode dekk som er støysvak, men dem drar alt for mye grus opp, høres jo ut som rene mitraljøse når du kjører på grusvei.