Merk: Prisene gjelder for dekk uten felg. Dekkmønsteret kan variere, avhengig av dekkdimensjonene.
HankookVentus S1 Evo K107245/35 ZR19 93Y XL SBL
HankookVentus S1 Evo K107245/35 ZR19 93Y XL SBL
Hankook - Hankook produserer premiumdekk med høy ytelse for en rekke ulike kjøretøy, fra biler til lastebiler samt motorsport. Mye av utviklingen og produksjonen finner sted i Europa for det europeiske markedet, inkludert originalutstyr for Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche og VW.
Det nye Ventus S1 evo K107 er designet og bygget for bedre holdbarhet og for å minimere forvrengningen ved høye hastigheter og høye temperaturer. Den Ventus S1 evo profil og struktur sikrer optimal bakkekontakt press for god ytelse ved høye hastigheter. Optimalisert bakkekontakt betyr bedre kjøreegenskaper og ytelse i både våte og tørre veiforholdene mens mønsteret og fotavtrykket minimerer vannplaningen, reduserer støyet og forbedrer stabiliteten.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.
VentusS1evoK107 tyre review
Gjennomsnitt basert på 669 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
11 763
05.01.2024fraDidrik Can do 120 km/h in twisty Norwegian roads when it is really wet. Could keep up with a new Mercedes a63 amg, in my 94hp Subaru justy 2007. Think this is the closest you can get to semi slicks without really sacrificing wet performance. Surprisingly good performance for money, and not at all dissapointed by noise or comfort. Expected way worse from a low profile tyre
07.02.2019fraAMG Best feste i disse dekkene. Har prøvd Falken, Continental og Michelin tidligere og de blir bare hjulspinn og lite km ut av.