Svært solid grep og styrestabilitet ved ekstreme vinterforhold
Topp ytelse på vinterføre Lang kjørelengde og jevn slitasje Gode kjøre- og styreegenskaper Slitesterkt og motstandsdyktig mot skader God trekkraft (M+S-merket).
Vintergummiblanding Den solide ytelsen ved lave temperaturer sikrer lang kjørelengde.
Bred, dyp dekkprofil Bidrar til lang kjørelengde, gode kjøreegenskaper og sidestabilitet.
Høy tetthet av mønsterknaster Gir jevn slitasje samt svært god ytelse på snø og is
Z-lameller i fiskebeinsmønster Bedre grep og bremseevne på vått underlag og snø.
Halvåpen skulder med radiale lameller Bedre trekkevne på gjørme og snø, mer effektiv selvrens og redusert risiko for skrens
Piggplasseringer Dekket kan pigges ved behov.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.