Forbedret trekkevne på snø, is og vått underlag Topp bremseytelse Jevn slitasje og ekstra kjørelengde Slitesterkt og motstandsdyktig mot skader God trekkraft (M+S-merket).
3D-BIS-teknologi
Goodyears patenterte 3D-BIS®-teknologi øker trekkevnen, stabiliteten og motstandsdyktigheten mot skader ved hjelp av mønsterknaster som griper inn i hverandre. Lamellene som brukes i 3D-BIS-teknologien, er fine seipinger med tredimensjonal, bølgelignende form. Den unike formen på lamellene gjør at mønsterknastene låses sammen når dekket deformeres, og gir en stivere og mer stabil standflate.
Mønsterknaster med 3D-BIS-teknologi Svært godt grep på vinterføre og vått underlag
Mønsteret sikrer rask vanndrenering Frittstående mønsterknaster bidrar til jevn slitasje
Tett lamellering Lamellene i 'vaffelmønster' øker grepet på is, og gir jevn slitasje
Optimalisert sporform De brede rillene øker steinavvisningen og motstandsdyktigheten mot skader.
Åpen dekkskulder Forbedrer sidegrepet samt grepet på snø og i gjørme.
Slitesterk gummiblanding Ekstra kjørelengde og motstandsdyktighet mot steinskader og rifter.
Robust stammekonstruksjon Bedre kjøreegenskaper og muligheter for regummiering.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.