Gir deg grepet du trenger på uforutsette vinterveier
Overlegent veigrep på glatt føre
Forbedret ytelse på snødekte veier
Redusert risiko for vannplaning
Drivstoffeffektivitet
Overlegent veigrep på glatt føre
Innovativt vinklede senterlameller øker i lengden og forbedrer evnen til å åpne og gripe tak i underlaget, noe som sikrer godt sideveis grep på glatte vinterveier.
Forbedret ytelse på snødekte veier
Winter Sport 5 har økt antall knaster, noe som gir ekstra kontaktkanter mot veiflaten og overlegen trekkraft og kjøreytelse på snø.
Redusert risiko for vannplaning
Med dypere spor i dekkbanen trenger Winter Sport 5 bort større mengder vann og slaps, noe som reduserer risikoen for vannplaning og hjelper deg å holde kontrollen over kjøretøyet på våte veier.
Drivstoffeffektivitet
Med den unike konstruksjonen av Winter Sport 5 blir vekten optimalt fordelt over hele dekket, noe som resulterer i lavere rullemotstand og større drivstoffeffektivitet.
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.