ContiSportContact 3: Et meget sporty dekk for store, raske biler som scorer høyt på sikkerhet, ytelse, kjøreglede og bremseegenskaper
En av de viktigste egenskapene til et dekk beregnet for spesielt høye hastigheter er hurtig og presis styrerespons. Dette sikrer at bilen opprettholder godt grep - også når betydelige krefter er i arbeid ved høye hastigheter, når vi foretar brå unnamanøvere eller ved endring i veidekket. Med asymmetriske ribber er ContiSportContact 3 konstruert for å håndtere disse kreftene.
Kortere bremselengde: Med de spesielt utformede ribbene får du topp bremseegenskaper og styrerespons på tørt underlag, ved at kraften som anvendes ved bremsing blir absorbert. Dette betyr kortere bremselengde.
På vått underlag gir de unike rillene økt vanndrenering for bedre beskyttelse mot vannplaning.
I september 2006 skrev bladet Motor dette om ContiSportContact 3: 'Kanskje det beste dekket vi noen gang har kjørt når det gjelder grep, veiholdning og sportslighet på våt og tørr vei.' Ingen dårlig attest å få, det er ikke rart at vi er stolte.
Tekniske detaljer
Nyhet: Asymmetriske ribber og riller
Mønster-ribbene gir kortere bremselengde Ved nedbremsing oppstår sterke krefter i rulleretningen. Disse kreftene holdes i sjakk av hele, langsgående ribber. Resultatet er økt bremseeffekt.
Det asymmetriske mønsteret sikrer forbedret styrepresisjon En stabil dekkskulder gjør at kjappe og brå unnamanøvere ikke lenger er noe problemfordi sidekreftene fanges opp av nyutviklede asymmetriske ribber og riller.
Utviklet for høyteknologiske kjøretøy.Continental utvikler sine dekk i Tyskland og tilbyr premium dekk med optimale bremeegenskaper og høy sikkerhet. Høy sikkerhet ved høy hastighet. Stolt på av ledende bilfabrikanter, inkludert modellene Audi A4/A8, BMW Series 3/5/7, Mercedes-Benz AMG E-klasse Coupé, Porsche 911/Boxster og VW Passat CC.
Egenskaper:
Enestående styrerespons
Topp sikkerhet i høye hastigheter
Redusert bremselengde på både tørre og våte veier
Topp beskyttelse mot vannplaning
Lite følsomt for sporete vei
EUs dekkmerking / effektivitetsklasser
EU har innført EU-dekkmerking etter forordning (nr. 1222/2009) som er identisk og bindende for alle EU-land. Den gjelder for dekk til personbil, dekk til lette nyttekjøretøy og dekk til tunge nyttekjøretøy produsert etter 01.07.2012.
Tre forskjellige områder er testet: rullemotstand, våtgrep og rullestøyen som dekket forårsaker på veien.
Følgende påvirkes ikke av EU-dekkmerket: regummierte dekk, profesjonelle terrengdekk, racingdekk, dekk med tilleggsutstyr for å forbedre trekkraften (som piggdekk), type-T nøddekk, spesialdekk for montering på kjøretøy som først ble registrert før 1. oktober 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t og dekk til felger med en nominell diameter på 254 mm eller mindre eller 635 mm eller mer.
Med denne forskriften søker EU å oppnå målet om å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i veitrafikken, samt å øke trafikksikkerheten på den ene siden, og på den annen siden å gi forbrukerne større produktgjennomsiktighet og samtidig gi et aktivt bidrag til kunders beslutningsprosess.
Allerede under innarbeidingen kritiserer eksperter det faktum at EU-dekkmerket dessverre bare viser noen få produktegenskaper. Bortsett fra rullemotstand, våtgrep og rullestøy, som er hovedfokus for EU-dekkmerkingen, har dekk flere viktige og sikkerhetsrelevante produktegenskaper som vannplaningsegenskaper, kjørestabilitet, levetid, bremsegenskaper på tørre og våte veier, ytelse under vinterforhold osv.
Dekkprodusenter påpeker at testresultater fra ulike institusjoner og tidsskrifter fortsatt er et viktig informasjonsmedium for sluttbrukeren. Disse testene fokuserer vanligvis på flere sikkerhetsrelevante produktegenskaper enn til EUs standardkvalifikasjoner for dekkmerking, som alltid er viktig for sluttkunden.